T-Gallery
Panská 24
81101 Bratislava

+421 (0) 903 601 656

otváracie hodiny
po-pi 10:00 - 18:00
sobota 9:00 - 17:00

2012 © T-Gallery

VÝSTAVY

Emília Blašková: Rys je tiež mačka

Rys je tiež mačka

Emília Blašková

facebook
22. 02. - 21. 04. 2018
vernisáž: 22. 02. 2018, 18:00

Emília ručne tvorí jedinečné a odvážne autorské knihy. Najnovšiu z nich „Tatry Vysokée“ pripravila špeciálne pre svoju výstavu u nás. Okrem nej budete mať možnosť vidieť aj jej knižku "Hra o svetlo" a ilustrácie z "Podivnej Alice". A dovolí nám nahliadnuť aj do svojich diárov. Nenechajte si to ujsť, v kníhkupectvách nič podobné neuvidíte.

kurátorka: Beata Jablonská

Pozrite si ochutnávku z Emíliinej tvorby TU

Výstavu z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

viac

Emilia Blašková skončila minulý rok Vysokú školu výtvarných umení v Bratislave, Ateliér voľnej grafiky a knižnej ilustrácie. Znamená to, že sa nachádza v čase inkubácie, keď sa ešte celkom „nevyzliekla“ zo školy, ale už sa stáva plnoletou výtvarníčkou, ktorá zhodnocuje naučené a prináša vlastné. Výstavu Rys je tiež mačka vyskladala práve tak, aby povedala „ďakujem“ a teraz som tu ja. Uvidíte na nej kresby z troch autorských kníh Tatry Vysokée (Rys je tiež mačka), Hra o svetlo,  Podivná Alica a skicáre, ktoré sú rozprávaním s jej každodennosťou a archívom  jej výtvarného bytia.

Prezrádzajú, že Emília je dvojdomá autorka. Prechádza sa medzi domom obrazu a priestorom slova a nevie, alebo lepšie povedané, nechce sa rozhodnúť, kde sa zabýva. Text a slovo sú pre ňu rovnako dôležité ako kresba a čiara. Nepíše ako spisovateľ, ale ako vizuálny tvorca slova. Chce jeho význam chytiť a nájsť predovšetkým v jeho emócii, či už tvarom alebo vysloveným zvukom. Svojština, ako svoj vlastný autorský jazyk nazvala, jej dáva ten priestor, kde môže „ohýbať slová a ohmatávať ich hranice“. Asi netreba priveľmi špekulovať nad otázkou, kde sa nabrala táto podoba jej výtvarného jazyka. Provenencia je jasná, lebo štúdium v ateliéri knižnej ilustrácie učí svojich adeptov vnímať slovo ako paralelný zdroj obrazu. Do rukopisu detského ilustrátora však nevošla preto, aby jej kresba bola „iba“ ilustráciou a slovo „iba“ textom, ale aby jej obrazy boli čítané a slová videné. Preto uvažuje o skladbe obrazu ako o texte a komponuje text ako obraz.

V doterajšom výtvarníckom živote Emílie Blaškovej sa prelomovou stala Podivná Alica. Nielen v tom, že prvýkrát pracovala podľa literárnej predlohy, ani v tom, že v slovenskom ilustrátorskom kontexte je poznamenaná výrazným Kállayovským rukopisom. Práve v práci na nej sa prvýkrát výrazne prejavila ako suverénna a svojská autorka. Stala sa tu maliarkou – ilustrátorkou, kresliarkou slova.

Hre o svetlo, autorskej knihe, ktorou zavŕšila vysokoškolské štúdium, sa sústredila na všetko podstatné, čo má rada: hľadanie a pýtanie sa, ktoré zakreslila tak, akoby nám chcela povedať: Pozeraj sa a objavuj! I keď je táto kniha v prvom pláne o svetle a jeho fyzikálnom bytí, nesie v sebe aj iný príbeh o fascinácii hľadania obrazu. O zviditeľňovaní neviditeľného, pripomínajúci fotosyntézu a jej premieňania sa v energiu svetla. Zachytené obrazy sú u Emílie vyskladané z kresieb a slov, z ich útržkov a fragmentov, v snahe uchopiť obraz – svet v jeho úplnosti, aby nič neuniklo za horizontom videného, alebo v zradných zákutiach pamäti. Vždy ich komponuje na čítanie, prezeranie a listovanie.

V zatiaľ poslednej práci Tatry Vysokée (Rys je tiež mačka) sa vracia domov. Do Levoče, na Spiš, do Tatier a predovšetkým  k sebe. Nie je to však útek, ani skrývanie sa. Maľuje, kreslí a píše o chuti  BYŤ, práve tam kde je, vyrážať na cesty, balansovať na lane a zároveň čudovať sa nad machuľou modrého plesa.

Emília Blašková vedie diváka k slobodnému čítaniu svojich kníh, teda k možnosti zastaviť sa a vrátiť, obísť a prehliadnuť, či dokonca nebáť sa nerozumieť. Jej cesta je dokumentom hľadania. Preto nezahládza stopy, ktoré prešľapujú na mieste, či sem tam zídu z cesty. Ako sama hovorí:  „Cieľom sa stal pohyb. Riadky textu, zväzky čiar sú premenené na toky fotónov. Ak sú texty „čítavé“, musia byť aj texty „nečítavé“. Také sú aj obrazy – dvojstrany. Nečítavé sú tie tancujúce, v ktorých umelec hľadá možnosti jazyka a vytvára nové kódy. Je to akoby bol prvýkrát.“  Napriek alebo práve vďaka nástojčivej túžbe hľadať a skúšať, jej obraz zachytený v listoch kníh sa nebojí byť ILUSTRÁCIOU, poctivou k svojmu žánru a nevystrašenou z vlastných hraníc.

Beata Jablonská

Vyjadrenia Emílie Blaškovej sú citácie z jej teoretickej diplomovej práce Hra o svetlo a z písomne práce z didaktiky  Bruchohrudectvo

schovať
Intaglionendoskop

Intaglionendoskop

Barbora Paulovičová

facebook
30. 11. 2017 - 17. 02. 2018
vernisáž: 30. 11. 2017, 18:00

Výstava Barbory Paulovičovej je spojením dvoch zdanlivo úplne odlišných druhov umenia grafiky a šperku. Ale je to naozaj len zdanlivé, pretože v tomto prípade sú šperky ovplyvnené autorskou grafikou - motívy na nich použité môžeme ľahko objaviť aj na grafických listoch.

Kurátorka: Viera Anoškinová

Výstavu realizujeme s podporou grantového programu Ars Bratislavensis. 

viac

Špeciálne na túto výstavu je vytvorených dvanásť. Autorka použila techniku leptu a mezzotinty. K nim si vytvorila hĺbkotlačové pasparty, ktorých motívy plynulo nadväzujú na ornamentálne motívy v grafických listoch. Takto sa pasparty stali neoddeliteľnou súčasťou grafiky. Charakteristické v autorkinej tvorbe je viditeľné prepojenie kultúr, ktoré vychádzajú z jej pobytu v Indonézii. Markatné to je najmä pri využití ornamentov, ktoré dopĺňajú jej obrazy. 

Jej šperky sú vytvorené z medi, striebra a drahých kameňov. Nepotrebujú však veľa slov, vyjadrujú sa iným, sebe vlastným spôsobom. Sú výsledkom meditácie a pomáhajú ľuďom otvoriť sa - to je aj vďaka použitiu drahých kameňov, ktorým boli odpradávna pripisované magické a ochranné účinky. Autorka má dokonale zvládnutú kresbu, čo vidno na precíznej prepracovanosti jednotlivých detailov, či už na grafikách alebo na šperkoch.

schovať
Branislav Novotný: Habitat

Habitat

Branislav Novotný

05. 10. - 25. 11. 2017
vernisáž: 05. 10. 2017, 18:00

Kurátor výstavy: Norbert Lacko

Počas otvorenia zahrá mini koncert Anabela Mollová s kapelou vrátane Braňa za bicími.

Výstavu realizujeme s podporou grantového programu Ars Bratislavensis. 

Lukáš Cehľár: Míňam sa

Linoryty

Lukáš Cehľár

facebook
21. 07. - 16. 09. 2017
vernisáž: 20. 07. 2017, 18:00

Výstavu realizujeme s podporou grantového programu Ars Bratislavensis. 

POMIMO: Pomsta

Pomsta

POMIMO

04. 05. - 08. 07. 2017
vernisáž: 04. 05. 2017, 18:00

4. číslo Pomimo

Pomimo je komiksový zborník, ktorý vznikol v roku 2014 z iniciatívy študentov Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave. Venuje sa primárne nezávislej komiksovej tvorbe, ktorá sa neobmedzuje na žiadnu konkrétnu formu ani obsah. Okrem publikovania komiksov organizuje POMIMO prednášky, diskusie a workshopy.

Výstavu realizujeme s podporou grantového programu Ars Bratislavensis. 

LIMITOVANÁ EDÍCIA

Limitovaná edícia

26. 01. - 23. 02. 2017
vernisáž: 26. 01. 2017, 18:00

Autorky: Katarína Knežníková, Marta Mészárosová, Klára Štefanovičová, Veronika Trnečková

4 ELEMENTS

4 Elements

Kristína Šimeková

facebook
07. 10. - 30. 11. 2016
vernisáž: 06. 10. 2016, 19:00

Kristínu Šimekovú programovo priťahuje viac svet abstrakcie ako konkrétne zobrazovanie videného. 

viac

Príbeh abstrakcie je zložitý, ale v zásade v ňom môžeme počas histórie sledovať neustále opakujúcu sa potrebu človeka o obrat k sebe samému. Dnes tento pocit azda pramení z nedôvery v súčasný obraz sveta, ktorý je utváraný médiami v hypertextuálnom a hypervizuálnom virtuálnom priestore. Nejestvuje myseľ, ktorá by fungovala bez spätnej väzby na zmyslovú skúsenosť. Jedna z možných ciest k telu, ktoré je nevyhnutnou podmienkou našej zmyslovej skúsenosti, vedie cez skúsenosť s maľbou.

V Šimekovej tvorbe prevláda ľahkosť, priamočiare gesto, hra, pričom základným princípom sa stáva akýsi vizuálny sampling, vrstvenie a prekrývanie. Charakteristická je pre ňu fragmentálna a stále sa meniaca kompozícia.

V sérii „4 Elements“ slobodne pristupuje k miešaniu maliarskych a kresebných princípov a opäť siaha po výraznej farebnej škále a tvarovej jednoduchosti. Jednotlivé vrstvy kombinuje a zámerne skrýva akékoľvek konkrétne emócie, či odkazy hlboko pod povrchom maľby. Ako už napovedá samotný názov výstavy, Šimeková svoju pozornosť upriamuje na 4 základné prvky, ktoré v médiu maľby chápe ako tvar, farbu, pohyb a priestor. Zvolená farebná škála určuje emočné nastavenie diváka, tvar spúšťa sled asociácii, dynamická kompozícia vytvára ilúziu pohybu a priestor, v ktorom sa daná maľba nachádza, mení interpretačný rámec diela.

Hranice záznamu nie sú dané fyzickým rozmerom obrazu. V skutočnosti formát plátna nelimituje dynamiku ťahu štetca a odhalený organizmus presahuje jeho rám. Šimekovej obrazy sa teda stávajú akýmisi výrezmi z iného, abstraktného “sveta za …”. Tretí rozmer formát dostáva v opätovnom oživení, ktoré nastáva až vtedy, keď si divák výjav interpretuje na základe vlastných asociácií, a tým sa napĺňa jeho účel. Interpretáciu Šimeková nevníma ako skonkrétňovanie nekonkretného, ale ako naladenie sa do určitého, často až meditatívneho stavu, kedy je divák schopný ponoriť sa, no i vykročiť z vlastného vedomia. Divákovi zámerne neponúka detailné vysvetlenia obrazov, pretože by sa čaro z rozkrývania „fiktívnej situácie“ pominulo.

Takéto umenie sa stavia proti apelu komunikačných médií, proti spoločenskému tlaku zrozumiteľnosti. Ústup k zdanlivej bezvýznamnosti tohto prúdu umenia riskuje nezáujem diváka naučeného pasívne konzumovať predkladané obrazy, a nie sa nad nimi zamýšľať alebo ich do hĺbky vnímať.  Naopak, čaká  na tých, ktorí sú ochotní sa pozastaviť a nájsť si záľubu vo vzniknutom tichom priestore a objaviť tak tok vlastných myšlienok, ktoré im toto umenie ponúka. Takéto diela pôsobia ako oáza ticha uprostred víru mediálnych obrazov. „...plnia pritom nevyhnutnú estetickú úlohu. Lebo vnímanie potrebuje zóny prerušenia, inakosti a pokoja ,....tam, kde je všetko obrazom, už nič nie je obrazom, trvalé vzruchy vedú k otupeniu. Uprostred hyperestetiky mediálneho priestoru sa stáva nevyhnutnosťou estetická skromnosť až skúposť.”  (Wolfgang Welsch- „Umelé rajské záhrady?“)

schovať
Lepty

Lepty

Martin Schwarz

15. 07. - 28. 09. 2016
vernisáž: 14. 07. 2016, 19:00

Cesta POMIMO

Cesta

POMIMO

facebook
18. 02. - 18. 02. 2016
vernisáž: 18. 02. 2016, 17:00

 3. číslo Pomimo

Pomimo je komiksový zborník, ktorý vznikol v roku 2014 z iniciatívy študentov Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave. Venuje sa primárne nezávislej komiksovej tvorbe, ktorá sa neobmedzuje na žiadnu konkrétnu formu ani obsah. Okrem publikovania komiksov organizuje POMIMO prednášky, diskusie a workshopy. 

Koloman Sokol: Grafiky zo súkromnej zbierky  (1927-1933)

Koloman Sokol: Grafiky zo súkromnej zbierky (1927-1933)

facebook
23. 10. - 22. 11. 2014
vernisáž: 22. 10. 2014, 19:00

Výstava súkromnej zbierky Martina Ftáčnika

 

viac

"Zberateľstvu umenia som sa začal aktívne venovať v roku 2006 v 1. ročníku vysokoškolského štúdia. Prvou vstupnou bránou k zmysluplnému zberateľstvu bola v mojom prípade grafika. Zlákala ma na nej okrem finančnej či trhovej dostupnosti aj možnosť jednoduchšej zberateľskej výmeny. Pri štúdiu kníh a katalógov o slovenskej grafike ma okamžite zasiahla výrazová sila grafických listov, ktoré boli podpísané menom Koloman Sokol. Boli odlišné od ostatných z toho obdobia. Boli kontrastne čiernobiele a pozerali z nich na mňa baníci, vojaci, chorí, nezamestnaní, hladní alebo emigranti. Ľudia ťažko skúšaní svojim osudom, ktorých Sokol stvárnil bez pretvárky či pozlátka.

Na Kolomanovi Sokolovi ma fascinoval aj jeho pohnutý osud. Narodil sa na Liptove v Rakúsko-Uhorsku, umelecky dozrieval v československých Košiciach, Bratislave a Prahe, neskôr pôsobil v Paríži a Mexiku a vrátil sa na Slovensko, aby napokon emigroval do USA. Bol mi veľmi sympatický jeho úprimný záujem o človeka a jeho ťažké osudy počas rokov Veľkej hospodárskej krízy (1929-1933). Presne na grafiky z tohto obdobia som sa preto rozhodol zberateľsky zamerať. Tieto grafické listy sa vyskytujú len vzácne. Získanie každého jedného si preto dobre pamätám. Spája sa mi s nimi istá udalosť a výstavu som preto koncipoval nielen ako poctu Kolomanovi Sokolovi, ale aj ako ilustráciu zberateľského dobrodružstva. Ukrýva v sebe veľa štúdia, cestovania, uvážlivého rozhodovania, zveľaďovania stavu umeleckých predmetov, vybrusovania vlastného vkusu i charakteru...ale o tom už viac na vernisáži!"

Majiteľ zbierky Martin Ftáčnik

schovať
BLAF 2013

BLAF 2013

facebook
26. 09. - 29. 09. 2013
vernisáž: 26. 09. 2013, 19:00

Výstavy:

Trihory: Eveliina Hämäläinen a Kristína Hečková

Playground: Mišo Ivan

Comics à la EMPAYA

Grafické workshopy: 

Lino už nie je to, čo bývalo

viac

Trihory: Eveliina Hämäläinen a Kristína Hečková

Výstava s názvom "Trihory" predstavuje denníkové kresby Eveliiny Hämäläinen a Kristíny Hečkovej z regiónu Trihôr. Prvýkrát navštívili autorky Trihory v roku 2010. Tam sa zrodila myšlienka spoločných kresieb: niekedy si rozpracované skice vymieňajú; inokedy kreslia naraz na jeden papier inšpirované krajinou, ktorá ich obklopuje. Na ich výstave v T-Gallery vystavia kresby a maľby z ich posledného vstupu do Trihôr, ktorý autorky podnikli v septembri 2013.

PlaygroundMišo Ivan

Moderuje Dana Bubáková

Rozhovor o ilustrácii, komikse a o kresbe všeobecne.

Mišo Ivan je mladý slovenský ilustrátor, ktorého paradoxne poznajú lepšie v zahraničí ako na Slovensku. Je autorom ilustrácií hudobných albumov, počítačových hier, komiksov, ako aj dvorným ilustrátorom fantasy kníh Juraja Červenáka. Z jeho súčasnej tvorby treba spomenúť prácu na projektoch “League of Legends” (Riot Games), “World of Warcraft Trading card game” (Blizzard), “Pathfinder” (Payzo) a “The Darkness” (Top Cow comics).

Comics à la EMPAYA

Autori:  Dano Mihálik, Maťo Plško a Vlado Schmidt

Prezentácia najnovšej komiksovej tvorby EMPAYA Comics a o komikse všeobecne.

Grafické workshopy: Lino už nie je to, čo bývalo

Príďte si do T-Gallery vyskúšať vytvoriť vlastnú grafiku, dotknúť sa materiálu, ochutnať farbu, či ovoňať papier a vyskúšajte si proces jej vzniku od prvotnej skice, cez vytvorenie matrice, až po samotnú tlač.

Bratislava Art Festival - BLAF je festival vizuálneho umenia, na ktorom môže návštevník zažiť, pochopiť, vnímať a diskutovať o umení. Festival je zároveň platforma pre aktívnu spoluprácu a sieťovanie štátnych a súkromných galérií ako aj prezentáciu už etablovaných formátov v oblasti súčasného umenia.

www.blaf.sk

schovať
Grafika a la TEX-MEX 2

Grafika a la TEX-MEX II

facebook
18. 05. - 06. 07. 2013
vernisáž: 18. 05. 2013, 19:00

Grafika a la Tex-Mex II je voľným pokračovaním úspešnej výstavy Grafika a la Tex-Mex, ktorá sa konala v roku 2009 v Galérii Z v Bratislave. Názov výstavy bol inšpirovaný kulinárskym termínom "Tex Mex" označujúcim špecifickú kuchyňu štátu Texas so silne mexickým vplyvom.

Kurátorka výstavy: Katarína Macurová

viac

Vystavené diela pochádzajú z grafického štúdia Coronado Studio vedeného Samom Coronadom. Jedná sa o cyklus 30 serigrafií, ktoré vypovedajú o atribútoch Arte Chicano. Termín Chicano/ Chicana vznikol počas Chicano hnutia za občianske práva v roku 1960. Označuje občanov mexického pôvodu narodených a žijúcich v USA a reaguje na dôsledky pripojenia pôvodne mexického štátu Texas k Spojeným štátom americkým / roku 1846 / a potrebu obhajovania si mexickej identity v rámci nového väčšieho celku. Vzniká tak unikátny fenomén post-mexikanizmu, ktorý je záznamom súčasnej kultúry Američanov mexického pôvodu, ich sociálneho zázemia, viery a politických postojov. Vystavené grafiky tak svojim spôsobom vypovedajú o živote na mexicko-americkej hranici, o konflikte mexickej a americkej identity, či o živote v mýtickej Nepantle, krajine pôvodných amerických obyvateľov.

Počas vernisáže výstavy privítame v našich priestoroch už po druhý krát aj nezabudnuteľný 82 bøok&design shõp. 82.sk je kníhkupectvo a antikvariát so zameraním na knihy o architektúre, dizajne a umení, ktorý ponúka výber z toho najzaujímavejšieho a najkvalitnejšieho, čo na svete každý deň vzniká. 

schovať
Supermarket 2013

Supermarket 2013

facebook
15. 02. - 17. 02. 2013
vernisáž: 14. 02. 2013, 00:00

T-Gallery sa ako prvá slovenská galéria zúčastní medzinárodného umeleckého veľtrhu Supermarket 2013Štockholme s témou Ľahko morbídne.

http://www.supermarketartfair.com/

Devoted travel agent

Devoted travel agent

Katarína Macurová

facebook
02. 02. - 16. 03. 2013
vernisáž: 01. 02. 2013, 19:00

Voľné práce Kataríny Macurovej vznikli na začiatku roku 2012 počas jej pobytu v El Paso, USA, kde pracovala na výskume Chicano umenia (umenie Američanov mexického pôvodu) a počas jej následnej cesty po Mexiku, Guatemale a Belize.

viac

Katarína Macurová o objavení svojho nového štýlu: "počas výskumného pobytu som si robila fotodokumentáciu nástenných malieb v El Paso Downtown. Raz mi v rámci voľného čarbania si vo Photoshope napadlo vrstviť nafotené nástenné maľby použitím rôznych filtrov a potom ich domaľovať. Takto vzniklo asi päť digitálnych čmáraníc, z ktorých sa postupne vytvorila séria voľných ilustrácií. Popri výskume som študovala prvky súčasnej americkej hlavne editoriálovej ilustrácie a kupovala som si New Yorkera a rôzne časáky mapujúce americkú ilustráciu. Novinkou oproti mojej skoršej tvorbe bol dôraz na obsah, výpovednú hodnotu, nejaký joke. Práve tento princíp je typický pre editoriálovú ilustráciu, ktorá musí pointu niekoľkostranového článku zhrnúť synteticky v jeden výstižný obraz. Preto aj v prípade tohto ilustračného cyklu sú dôležité názvy, ktoré napovedajú k čomu sa ilustrácia odvoláva ("Bad Bad Memory" (Zlá, zlá pamäť), "Devoted travel agent" (Oddaný cestovný agent), "Love is Unpredictible" (Láska je nepredvídateľná), "In the city…alone" (Sám v meste). Niektoré sú ilustrácie miest, ktoré som sa v tom čase len chystala navštíviť a sú založené na youtube videách a google obrázkoch, ktoré podnecovali moju fantáziu. Príkladom sú ilustrácie “Great Blue Hole” (veľká modrá diera pri belizejskom pobreží) a “Sea Adventures – Marina Trench”, ktorá bola inšpirovaná zostupom Jamesa Camerona do Mariánskej priekopy, obrázkami z jeho web stránky a facebook profilu mapujúce postup výskumu a zostup do priekopy v malej jednomiestnej ponorke.”

Po návrate z USA na Slovensko dostala Katarína ponuku ilustrovať knihu Turčianske Povesti (Matica Slovenská). V tomto prípade bolo potrebné sa popasovať s rýdzo slovenským námetom knihy a autorkiným novým štýlom. V jej turčianskych ilustráciách sa tak odrážajú prvky Latinskej Ameriky a vzniká tak nový podhľad na to, čo považujeme za "slovenské".

Katarína Macurová o Turčianskych povestiach: “V čase, keď som sa vrátila z USA som mala klasický postcestovateľský syndróm a potrebu doplniť deficit slovenskosti, čo v mojom ponímaní predstavovalo aj dokŕmenie sa haluškami, pagáčmi a vyprážaným syrom. Turčianske povesti prišli hneď do rany. Použila som rovnaký princíp ako vo voľných ilustráciách a predstavila som si, že sa tieto miesta chystám navštíviť.”

Výsledkom je knižka, ktorá vyobrazuje kraj Stredného Slovenska tak, ako si ho autorka poznačená svojimi cestami a návratom domov sama predstavuje.

Nabudená ilustrovaním Turčianskych povestí a jej neudržateľným záujmom o 3D ilustráciu sa Katarína v októbri 2012 pustila do svojho prvého knižného projektu, ktorý sama vymyslela, koncipovala, napísala, zilustrovala a vydala v T-Gallery. “Zajačikova cesta” (Bunny’s Journey) je klasickou picture book pre deti (28 až 32 strán, dominanta obrazu, minimum textu do 500 slov), ktorá rozpráva o Zajačikovi vydávajúcom sa na cestu svetom odkrývajúc podstatu foriem a farieb. Toto dielko je unikátne použitím low-polygon ilustrácie a stáva sa zároveň aj prvou ukážkou knižnej a umeleckej aplikácie tohto spôsobu digitálnej tvorby na Slovensku. Aj v tomto projekte Katarína nadväzuje na tému cestovania a zobrazuje v nom krajiny, ktoré sama v minulosti navštívila. 

schovať
Emerging Nordic Printmaking: Finland, Norway, Sweden

Súčasná severská grafika: Fínsko, Nórsko, Švédsko

facebook
01. 12. 2012 - 14. 01. 2013
vernisáž: 30. 11. 2012, 19:00

Vystavujúci umelci: Malou da Cunha Bang, Norbert Costin, Stein Are Dahl, Joonas Järvi, Sanna Kumpulainen, Lisa Mari Nossen, Venla Roponen, Victoria Skogsberg, Cathrine Finsrud Stustad

Kurátorky výstavy: Kristína Hečková a Katarína Macurová

T-Gallery v spolupráci s Veľvyslanectvom Fínskej republiky v Bratislave, Veľvyslanectvom Nórskeho kráľovstva v Bratislave a Švédskym Veľvyslanectvom vo Viedni uviedla projekt: Súčasná severská grafika: Fínsko, Nórsko, Švédsko, počas ktorého vystaví svoje grafické diela deväť študentov z troch škôl: Finnish Academy of Fine Arts v Helsinkách, Oslo National Academy of the Arts a Royal Institute of Art v Štokholme. Cieľom výstavy je umožniť spoluprácu študentom, ktorí využívajú súčasné prístupy v grafike a pozvať ich, aby zakúsili proces inštalácie a výstavy v medzinárodnom kontexte.

Článok o výstave: 

http://www.swedenabroad.com/en-GB/Embassies/Vienna/Current-affairs/News/Emerging-Nordic-Printmaking-Finland-Norway-Sweden-sys/

viac

Výstava Súčasná severská grafika: Fínsko, Nórsko, Švédsko je ambiciózny projekt sprostredkujúci spoluprácu umelcom zo severnej Európy, ktorí sa prvýkrát stretli v deň inštalácie a boli požiadaní, aby spolu vytvorili kolektívnu výstavu. Výstava poukazuje na unikátnosť severského grafického štýlu a tradície, a zároveň na rozmanitosť prístupov prác rôznych autorov a škôl.

Tradícia grafiky Fínska, Nórska a Švédska nesie svojskú poetiku ukotvenú v povahe krajiny severu, ktorá dodáva jednotlivým dielam typickú metafyzickosť, pokoj, sofistikovanosť a maximálnu účelovosť každej línie či farebnej plochy. Severská grafika zdieľa veľa spoločných momentov so súčasnými trendami grafiky slovenskej, predovšetkým pokiaľ ide o aplikovanie nových médií, či nových autorských postupov do tradičnej polohy grafiky.

Výstavy sú organizované v spolupráci a s finančnou podporou Veľvyslanectva Fínskej republiky v Bratislave, Veľvyslanectva Nórskeho kráľovstva v Bratislave a Švédskeho Veľvyslanectva vo Viedni.

29. Novembra o 10:00 mali vystavujúci študenti prednášku na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (VŠVU) s názvom: Súčasná severská grafika.

schovať
Ové Pictures

Ové Pictures

Ové Pictures

facebook
31. 10. - 24. 11. 2012
vernisáž: 30. 10. 2012, 19:00

Michaela Čopíková a Veronika Obertová fungujú pod značkou  Ové Pictures od roku 2010.  Počas ich výstavy Ové Pictures v T-Gallery oslávia dva roky svojho úspešného pôsobenia.

Špecifikom pre Ové Pictures je ich príklon k tradičnej ručnej animácii, ktorej prepožičiavajú súčasnú výtvarnú estetiku. Hlavnými hrdinami ich animácií sú bábky vyrobené z rôznych materiálov: papier, textil, plast, rôzne nájdené predmety. Výsledné animácie sú ukážkovým príkladom koexistencie analógového a digitálneho prístupu, nakoľko ručná stop-motion animácia prebieha v prácach Ové Pictures celým radom digitálnych postprodukčných procesov.

Po obsahovej stránke sa ich videá vyznačujú osobitým humorom typickým aj pre animované filmy Tima Burtona, kde sa roztomilo sympatické spája s hororovým a brutálnym, vždy zaobalené do sofistikovaného a jemného prevedenia. Preto v podaní Ové Pictures môže scéna, kde si námorníčka a drevorubač vymieňajú amputované nohy reprezentovať akt bezhraničnej lásky.

V krátkych animovaných filmoch, motion designoch, videoklipoch, reklamných videách či animovaných výročných správach v spracovaní Ové Pictures cítiť ženský element, hravosť, humor "nežného hororu", dokonalé technické spracovanie a predovšetkým nápad.

Okrem animovanej tvorby sa Ové Pictures venujú aj ilustrácii a dizajnu tričiek. Vyhrali mnoho celosvetových a domácich ocenení a ich diela boli publikované v prestížnych medzinárodných dizajnerských časopisoch: IDN a The Reel.

Ové Pictures pôsobia striedavo v Bratislave a Lisabone.

Filmografia:

Wandering - hudobný videoklip pre Susan James, 2012
IDAHO - hudobný videoklip pre Antioquia, 2012
O láske nepoznanej - hudobný videoklip pre Janu Kirschner, 2012
Dust and Glitter - krátky animavný film, 2011
Free To Be Me - hudobné video pre Haroula Rose, 2011

Výstava je organizovaná Asil Gallery v spolupráci s T-Gallery a s podporou Ministerstva kultúry SR.

ZJAVENIE/APOKALYPSA

Zjavenie / Apokalypsa

Géza Németh

facebook
04. 10. - 27. 10. 2012
vernisáž: 03. 10. 2012, 19:00

Exkurzia do cudzích svetov

Exkurzia do cudzích svetov

facebook
16. 06. - 07. 07. 2012
vernisáž: 15. 06. 2012, 19:00

Kurátorka výstavy: Magda Ševčíková

Hranice mezi soukromým a veřejným je zpravidla velmi tenká. Mnohdy pak dokonce sporná, mizící. Na které straně stojí autorský deník, vytvářený na popud kurátorky během jednoho měsíce za účelem následné prezentace a do jaké míry je autentický? Nejedná se pouze o strategickou záležitost, deník s manipulovaným obsahem? A pokud ano, jaké strategie volí jednotlivý umělci a kolik ze svého soukromí v „na míru“ vytvářeném deníku skutečně odhlalují?

Osm umělců a umělkyní z České republiky a Slovenska bylo osloveno s nabídkou vytvářet si během jednoho měsíce (května) autorský deník, reflektující - ne nutně – jejich zážitky a dojmy, a to s vědomím jeho následné prezentace před zraky širší veřejnosti. Forma, obsah i autenticita těchto deníků přitom ležela pouze na nich. Vystavující umělci byli tedy de facto osloveni s nabídkou obnažit & ventilovat své vnitřní já a názory před návštěvníky galerie a prezentovat své vlastní (umělecké) strategie a záměry. Nebo se naopak skrývat, schovávat vše pod maskou a manipulovat s obsahem deníku i samotným divákem. Výstavu Exkurze do cizích světů lze tedy pojmout i jako hru na pravdu a „lež“. Přičemž onu lež vlastně nepoznáme bez hlubšího vhledu, znalosti širších kontextů a soukromí jednotlivých autorů. Ti se ostatně k deníkům staví zcela rozdílně. Zatímco někteří jej pojímají jako intimní zpovědnici, studnici vlastních myšlenek a názorů, časosběrné médium stojící za hranicí veřejného. Pro jiné se deník stává čistě strategickým nástrojem, jakýmsi meta-deníkem, balancujícím na hraně mezi autentičností a promyšleným plánem.

Například Olga Paštéková je jednou z umělkyní, vytvářející si deníky pravidelně již léta a (zejména) pro vlastní potřebu, zde představené dílo je tedy silně osobní a - pro „zasvěcené“ - odhalující mnoho z autorčina světa. Velmi autentický a subjektivně zatížený je pak i deník Kamily Zemkové, doplněný o sérii kreseb. V případě obou umělkyní tedy můžeme vyloučit onu manipulaci s divákem. Snad jen v rámci Olžiny instalace, jsou jisté informace záměrně zamlženy...

V případě zbylých umělců se poté deník transformuje ze své původní formy do nové, stává se meta-deníkem, strategickým nástrojem. Například Peter Cvik prezentuje deník náčrtků a skic, se kterými povětšinou pracuje jako s předlohou pro malbu. Jeho deníkové kresby tedy autentické jsou, nicméně vznikají za určitým cílem, ne jako čistě subjektivní záznamy. Tereza Damcová poté tvoří obdobným stylem, její jednoduché kresby vznikají z hluboké potřeby kreslit denně, ale nereflektují každodennost. Je třeba brát je jen jako „cvičné“. Michaela Langová svůj deník pojímá silně konceptuálně. Za pomoci astrologie pozoruje vliv jednotlivých fází měsíce na její osobu a zaznamenává výsledky. Hraje si s formou deníku, zejména pak s materiálem. Soňa Patúcová poté pojímá deník jako voeyurskou hru, všímá si svého okolí a jeho drobných změn a zachycuje jej na fotografiích. Je pozorovatelkou, sama se však přímo nezúčastňuje, ačkoliv i ona může být pozorována. Rastislav Podhorský vystavuje svůj „pěstovatelský deník“, prezentuje krátké příběhy. Není osobní přímo, ale skrze asociace. Jeho obtisk v deníku se projevuje zejména v použitých motivech. Nakonec připomeňme i Lucii Tallovou, která ve svých lightboxech zaznamenává (zprvu) nenápadné změny půdorysu, jenž se bezprostředně dotýkají jí, jakožto obyvatelky bytu. Je zajímavé, že ani jeden z těchto strategických meta-deníků není, co se týče zpracování ani obsahu, „formální“.

Autorské deníky vytvářené na popud a za účelem následné prezentace, sledující nápadně i nenápadně zájmy jednotlivých umělců, pak lze v omezené míře pokládat i za autentické. Neboť ačkoliv mohou s divákem manipulovat a nejsou (pouze) odrazem vnitřního světa, osobní vklad autora je v rámci nich čitelný a nelze jej odebrat.

Cena za kresbu

Cena za kresbu

facebook
19. 05. - 10. 06. 2012
vernisáž: 19. 05. 2012, 19:00

T-Gallery v spolupráci s galériou Daniez & de Charette organizuje Cenu za kresbu pre profesionálnych umelcov a študentov posledných ročníkov umeleckých vysokých škôl vo veku do 30 rokov. T-Gallery a Daniez & de Charette odovzdala dve ceny: Cenu poroty a Cenu publika

Cena poroty sa udelila na základe dvoch výberových kôl. V prvom kole hodnotila porota digitálne náhľady diel, z ktorých vybrala 10 finalistov. V druhom kole sa hodnotili nainštalované diela 10. finalistov priamo v priestoroch T-Gallery.

Výhercu Ceny publika určila verejnosť spomedzi 10. finalistov z prvého kola súťaže. 19.05.2012 medzi 9:00 a 18:00 mali návštevníci T-Gallery možnosť zapojiť sa do výberového konania a hlasovať za svojho favorita vypísaním hlasovacieho lístku priamo v priestoroch galérie. Autor s najvyšším počtom hlasov dostal možnosť samostatnej výstavy v T-Gallery v priebehu roku 2013.

Dňa 19.05.2012 porota vybrala jedného súťažiaceho, ktorý dostal možnosť vystavovať výherné diela počas kolektívnej výstavy v galérii Daniez & de Charette v Paríži na jesen 2012.

O Cenu poroty sa uchádzalo týchto 10 finalistov: Katarína Caková, Katalin Decsi, Paulína Ebringer, Adrián Hnát, Daniela Krajčová, Milan Ladyka, Mária Matrková, Erika Miklóšová, Slavomíra Ondrušová, Pavol Truben

Cenu poroty a Cenu publika vyhlásili Pauline Daniez a Victoire de Charette počas vernisáže výstavy 19.05.2012 o 23:00 hod. v priestoroch T-Gallery.

Výhercovia nultého ročníka Ceny za kresbu: 

Cenu poroty: Milan Ladyka

Ceny publika: Daniela Krajčová

Počas vernisáže výstavy zaspieval zbor Pressburg singers a zahrali kapely For devil faces, Vintage Yellow a saxofonista Etienne de la Sayette

Drawing: 11 propositions

Drawing: 11 propositions

facebook
31. 03. - 24. 04. 2012
vernisáž: 30. 03. 2012, 19:00

Autori: Erik Binder, Dávid Demjanovič & Jarmila Mitríková, Kristína Hečková, Dita Kaplanová, Daniela Krajčová, Katarína Morháčová, Daniela Olejníková, Katarína Poliačiková, Oľga Paštéková, Martin Ševčovič, Pavol Truben.

Každý zo zúčastnených autorov bol oslovený vytvoriť vlastnú propozíciu – predstaviť svoj originálny zámer na poli kresby. Výstava Drawing: 11 propositions je kombináciou jedenástich osobitných pohľadov, 11 mikrosvetov, projektov, ktoré vyzdvihujú nový rozmer súčasnej kresby.

Kresba je univerzálna technika, ktorú používali umelci všetkých čias. Je laboratóriom kreativity a médiom, ktoré odhaľuje najintímnejšie pocity umelca. Súčasná kresba sa nelimituje na určitú techniku, podklad či formu prezentácie, ale vyzdvihuje svoj silný vzťah k myšlienke a línii.

Ako hovorí umelec Bernard Moninot: « Tradičný vzťah kresby a myšlienky, to, že dokážeme v samotnom ťahu pozorovať jeho tvorivý proces obohatený o možnosti využívania nových technológií a materiálov, otvára nespočetné možnosti narábania s priestorom a nové prístupy k zhmotneniu súčasnej kresby. »

Drawing: 11 propositions poukazuje na rozmanitosť najmladšej slovenskej kresby, nielen využitím rôznych techník a materiálov, ale aj rôznorodosťou v prístupe k zhmotňovaniu počiatočnej idey siahajúcej od figurálneho po konceptuálne, až k multimediálnym a in situ projektom. Každý z týchto projektov rozširuje pole kresby a prispieva k jej neustále mutujúcej definícii. 

T-Gallery publikuje katalóg k výstave Drawing: 11 propositions

Arte Cocodrilo

Arte Cocodrilo

facebook
21. 01. - 25. 02. 2012
vernisáž: 20. 01. 2012, 19:00

Autori: Daniel Acosta, Uriel Marín, Daniel Berman, Nicolás Guzmán a Iraís Esparza

Arte Cocodrilo je grafickým zoskupením, ktoré vytvára sieť pre podporu a oživenie mexickej grafickej tradície tým, že poskytuje priestor pre produkciu ako aj pre výstavnú činnosť. Arte Cocodrilo vzniklo v roku 2005 na základe iniciatívy umelca Reného Almanzu, ktorý v Monterrey vytvoril galériu Arte Cocodrilo a ateliér, v ktorom členovia zoskupenia môžu tvoriť. Iniciatíva vznikla na podnety silnejúcej grafickej produkcie v štáte Oaxaca, kde sa v období politických nepokojov v roku 2006 dostávala do popredia grafika reagujúca na aktuálne dianie. Oaxackí grafici, využívajúc tradičné grafické techniky: hĺbkotlač a drevorez, nielenže reagovali na dianie, ale vytvorili zároveň nový, svieži a súčasný výtvarný jazyk pre tradičné médium, ktoré absorbovalo štýl street artu a grafického dizajnu, čím sa oživilo a dostalo do spektra záujmu mladej generácie výtvarníkov.

Grafici z Oaxacy sa spojili s grafikmi v Monterrey a aktuálne fungujú striedavo v obidvoch mestách. Tento koncept im umožňuje aplikovať štýl a výdobytky obidvoch mexických štátov a zároveň si tak udržiavajú otvorenosť voči novým podnetom a zamedzujú upadnutiu do stereotypu a uzavretosti lokálnej produkcie.

Aktuálne má Arte Cocodrilo dvadsať členov, z ktorých sa na výstave predstavia piati kľúčoví autori. Každý z nich zachováva princípy Arte Cocodrilo po svojom a predstavuje tak päť rôznych ciest „zosúčasnenia“ tradičných grafických techník. Dokopy výstava uvádza 35 diel vytvorených v technikách: litografia, drevorez, lept a akvatinta.

Po výstave súčasnej slovenskej grafiky v Mexiku je tak logickým krokom výstava súčasnej mexickej grafiky na Slovensku, ktorá najsilnejšie rezonuje práve v štáte Oaxaca a práve v produkcii najsilnejšieho súčasného mexického zoskupenia: Arte Cocodrilo.

Arte Cocodrilo vystavovali v októbri 2011 na Multiplied veľtrhu v Londýne organizovanom svetoznámou aukčnou spoločnosťou Christie‘s.

Súčasťou výstavy je aj uvedenie na trh knihy Kataríny Macurovej Koloman Sokol v Mexiku. Katarína píše o vplyve Kolomana Sokola na moderné mexické umenie so zameraním sa na grafiku a poskytuje tak teoretický podklad pre výstavu Arte Cocodrilo na Slovensku.

V priestoroch grafického depa na prízemí T-Gallery uvedieme počas výstavy Arte Cocodrilo aj grafiky mladej mexickej umelkyne Valerie Caballero.

Predajná Vianonočná Výstava - otvorený "sklad"

Otvorenie skladu

facebook
03. 12. - 23. 12. 2011
vernisáž: 02. 12. 2011, 19:00

Autori: Gábor Gyenes, Jiří Klabal, Katarína Macurová, Géza Németh, Daniela Olejníková, Ové Pictures, Omar SM, Martin Ševčovič 

Východ

Východ

Géza Németh

facebook
13. 10. - 12. 11. 2011
vernisáž: 12. 10. 2011, 19:00

BLAF 2012

BLAF 2011

30. 09. - 05. 10. 2011
vernisáž: 29. 09. 2011, 19:00

Autorky: Dana Bubáková, Ové Pictures, Daniela Olejníková

Bratislava Art Festival - BLAF je festival vizuálneho umenia, na ktorom môže návštevník zažiť, pochopiť, vnímať a diskutovať o umení. Festival je zároveň platforma pre aktívnu spoluprácu a sieťovanie štátnych a súkromných galérií ako aj prezentáciu už etablovaných formátov v oblasti súčasného umenia.

www.blaf.sk